برج خنک کن

 

برج‌های خنک کننده اصولاً دستگاه‌های حذف گرما هستند که آب را برای جابجایی گرمای اتلاف تولید می‌کنند توسط فرآیندهای مختلف صنعتی و انتقال آن به روشی بی ضرر و سازگار با محیط زیست به کار می‌برند. این امر برهای خنک‌کننده را برای حفظ مطلوب در انواع مجتمع‌های صنعتی می‌کند.

برج خنک کن  مدرن دستگاه‌های حذف پیشرفته‌ای هستند که برای انتقال گرما از مواد غذایی به جو متکی به آب هستند. در یک برج خنک کن، گرما از آب با تبخیر مقدار کمی از آب در سیستم خارج می شود. هوای خنکی که از برج عبور کند می‌کند و آب گرمی می‌کند که از برج می‌گذرد با هم مخلوط شده و گرما را مبادله می‌کند.

کاربردهای متداول برج خنک کن شامل کاربردهای HVAC و همچنین خنک کردن آب چرخشی از سیستم های مورد استفاده در تولید، کارخانه های شیمیایی، پالایشگاه های نفت، نیروگاه های هسته ای و نیروگاه های حرارتی است.



هدف از برج خنک کن

تاسیسات صنعتی از برج‌های خنک‌کننده برای کاهش دمای آب با گرما از استفاده می‌کنند. برج‌های خنک‌کننده‌ها، مبدل‌های حرارتی بزرگی هستند که آب را از چیلرها می‌گیرند. سپس این آب کندانسور توسط برج خنک می شود و سپس برای جمع آوری گرمای بیشتر به آب سرد برمی گردد. اینگونه است که برج‌های خنک‌کننده به کمک می‌آیند تا در ایجادات مختلف کمک کنند.

برج خنک کن چگونه کار می‌کنند؟

فرآیندهای صنعتی و تجهیزات HVAC گرما را به شکلی گرم تولید می‌کنند. این آب گرم باید خنک کننده دریافت کند و این کار برج های خنک کننده است. آب قبل از چرخش مجدد و قرار گرفتن در معرض هوای خشک و خنک کننده از طریق یک برج خنک کن جریان می‌یابد.

از آنجا، گرما از طریق تبخیر از برج خارج می‌شود، در حالی که آب خنک دوباره وارد سیستم گرمایش و تهویه مطبوع می‌شود و کل فرآیند تکرار می‌شود.

هنگامی که کندانسور گرم وارد می شود، یک برج خنک کن می شود، آب از نازل‌هایی عبور می‌کند که آن آب را روی قسمت می‌پاشند. این امر مساحت سطح آب را افزایش می دهد و اتلاف گرما را بهبود می بخشد و تبخیر را افزایش می دهد.

همچنین برج‌های خنک‌کننده دارای فن‌هایی در بالا هستند. هدف این است که هوا را از پایین برج به بالا و خارج، در خلاف جهت آب گرم حرکت دهنده. این هوای گرمای برج را به داخل جو می‌برد.

ضرورت وجود برج های خنک کننده

برج‌های خنک‌کننده صنعتی از سیستم‌های الزامی تبرید صنعتی هستند. آنها در کارخانه‌های تولیدی، کارخانه‌های فولاد، فرآوری‌های شیمیایی و نیروگاه‌ها می‌شوند. علاوه بر این، برج‌های خنک‌کننده تجاری تهویه مطبوع ساختمان‌های بزرگ مانند هتل‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و فرودگاه‌ها را می‌سازند.

بدون برج‌های خنک‌کننده که هم به ایجاد آسایش در ساختمان‌های تجاری می‌پردازند و هم در فرآیندهای صنعتی کمک می‌کنند، هم در چنین محیط‌هایی کار می‌کنند و هم ساخت اجزای مهم در آن‌ها غیرممکن خواهند بود. این همان چیزی است که برج‌های خنک‌کننده را در دنیای امروزی حیاتی می‌کند.



انواع برج خنک کن

بسیاری از تاسیسات صنعتی برج‌های خنک‌کننده را به عنوان بخشی از عملیات روزانه خود می‌کنند. این سیستم‌ها برای خنک کردن تاسیسات صنعتی با استفاده از گرمای دیگر طراحی شده اند. بسیاری از آنها را در سن دیگو به نقل و انتقال انتقال و خنک کردن واحدها برای اجاره متوسل می‌شوند زیرا آنها نیازی به افزایش ظرفیت موجود خود دارند. با این، انواع برج‌های خنک‌کننده برای اجاره در حال حاضر هستند و می‌دانند عملکرد آنها را به شما کمک می‌کند تا مناسب‌ترین آنها را انتخاب کنید.

برج‌های خنک‌کننده تجهیزات با ارزشی برای انواع فرآیندهای صنعتی هستند. سازه های بلند و با آنها باز هستند که مسئول تولید گرما از آبی هستند که سیستم های گرمایش صنعتی و تهویه مطبوع تولید می کنند. انواع برج ها بر اساس جهت جریان هوا و نوع پیش نویس طبقه بندی می شوند:

این برج‌های خنک‌کننده در صنایعی می‌شوند که دارای جریانی بی نهایت آب خنک‌کننده هستند. این آنها را برای نیروگاه‌های بزرگ و تأسیسات مشابه ایده آل می‌کند. این برج مقدار لازم گرمای اضافی را با انتشار هوای گرم در حال افزایش در جو حذف می‌کند. این نوع برج‌ها معمولاً دارای شکل هذلولی هستند که جریان هوا را افزایش می‌دهد.

این نوع برج خنک کن ها با فشار دادن هوا به داخل ساختار خود با استفاده از یک فن برای گردش هوا در کل برج عمل می‌کنند. دو فن که معمولاً در ساخت این برج‌های خنک‌کننده اجرا می‌شوند، فن‌های گریز از مرکز و پروانه‌های هستند. واحدهای کشش مکانیکی کارایی بیشتر نسبت به قبل از ران طبیعی دارند، اما انرژی بیشتر مصرف می‌کنند و مقدار بیشتری برای استفاده دارند.

جریان متقاطع

برج‌های خنک‌کننده جریان متقاطع دارند که جریان هوای افقی را از طریق ساختار برج و قسمت پر می‌کند. از آنجا، هوا به یک پلنوم باز می‌رود. آب گرم از این حوضه به سمت پایین می‌رود. موتور و فن‌ها باید در برابر آب و هوای مقاوم باشند تا در نتیجه تولید بیش از حد در این فرآیند تولید شود.

جریان متقابل

در این برج‌ها هوا به سمت بالا می‌رود در حالی که جریان مخالفی دارد که آب گرم را حمل می‌کند برای دریافت خنک‌کننده به سمت پایین می‌رود. این کار را به حداکثر می‌رساند و الزامات هد پمپ را به حداقل می‌رساند. علاوه بر این، احتمال یخ زدن سیستم‌های جریان مخالف در هوای سرد بسیار کمتر است.

پیش نویس القایی

این سیستم از برج‌های خنک کننده دارای یک فن در قسمت بالایی برای از بین بردن هوای گرم و کشیدن هوا در سراسر برج می‌باشد. سرعت بالای هوای خروجی پتانسیل گردش مجدد را کاهش می‌دهد. این سیستم از حذف کننده‌های رانش برای جلوگیری از گیر افتادن قطرات آب استفاده می‌کند. برج‌های خنک کننده القایی یکی از کارآمدترین گزینه‌ها هستند و نسبت به طرح‌های دیگر انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کنند.

پیش نویس اجباری

در نهایت، برج‌های خنک کننده با کشش اجباری بسیار شبیه به نوع کشش القایی هستند. با این حال، فن در پایین برج است، نه در بالا، و اجازه می‌دهد هوا از پایین دمیده شود. آنها پتانسیل گردش مجدد را دارند و می‌توانند با مشکلات توزیع آب مواجه شوند.

کدام نوع برج خنک کن کارآمدتر است؟

برج‌های خنک کننده طبیعی و اجباری هر دو بر خنک کننده تبخیری متکی هستند. با این حال، برج‌های خنک کننده کششی طبیعی بیشتر از برج‌های کشش مکانیکی به شیب دمای آب و هوا وابسته هستند. این بدان معنی است که کارایی آنها در طول زمان کمتر و متغیرتر است. از طرف دیگر، برج‌های خنک‌کننده پیش‌کش مکانیکی انرژی بیشتری مصرف می‌کنند و معمولاً هزینه بیشتری برای کار کردن دارند.

چگونه می‌توان برج خنک کن خود را بهینه کرد؟

حتی اگر فقط یک برج خنک کن اجاره می‌کنید، بهینه سازی عملکرد آن هم برای حفظ دمای مطلوب و هم برای کاهش مصرف انرژی در طول عملیات روزانه تاسیسات ضروری است. در اینجا سه ​​روش مهم برای اطمینان از کارآمد بودن برج خنک کن آورده شده است :

پر شدن برج خنک کن خود را نظارت کنید

پرکننده، که در غیر این صورت به عنوان سطح یا عرشه مرطوب شناخته می‌شود، برای به حداکثر رساندن سطح تماس بین آب و هوای موجود در برج خنک کن عمل می‌کند. این به نوبه خود تبخیر را تشویق می‌کند و به حفظ دماهای پایین‌تر در فرآیند کمک می‌کند. پر کردن برج خنک کن با چین و چروک یا برآمدگی پوشیده شده است که فضای باز را برای حرکت هوا و آب ایجاد می‌کند.

برای جلوگیری از رسوب گیری که از حجم هوای لازم برای تسهیل دفع گرما جلوگیری می‌کند، باید به طور دوره‌ای پرکننده را سرویس و تعویض کنید. رسوب گیری همچنین باعث می‌شود که موتورها و فن‌ها با ظرفیت بیشتری کار کنند و مصرف انرژی را افزایش دهند.

تجهیزات مناسب را انتخاب کنید

هنگام انتخاب برج خنک کن برای اجاره به جنبه‌های مختلف توجه کنید. عوامل زیادی وجود دارد که بر کارایی یک برج خنک کن تأثیر منفی می‌گذارد، از جمله کاربرد محدود مواد شیمیایی برای تمیز کردن سطوح مختلف برج‌های خنک کننده فلزی. این به نوبه خود باعث افزایش رسوب می‌شود که منجر به نیاز بیشتر به تعمیر و نگهداری منظم و خاموش شدن برنامه ریزی شده می‌شود.

از سوی دیگر، برج‌های پلاستیکی تحت تأثیر نمک باقیمانده قرار نمی‌گیرند و آسیب و رسوب ناشی از آلاینده‌های مختلف را تحمل نمی‌کنند. همچنین، پلاستیک از مواد شیمیایی تمیزکننده تهاجمی‌تر آسیب نمی‌بیند و به شما این امکان را می‌دهد که برج خود را طولانی‌تر و بدون خاموش شدن نگه دارید.

بازرسی‌های منظم را انجام دهید

انجام بازرسی مکرر و دوره‌ای از پارامترهای مختلف عملکرد برج خنک‌کننده، تضمین می‌کند که سطوح عملیاتی بهینه را همیشه حفظ می‌کنید. قسمت‌های مختلفی از برج خنک کن وجود دارد که نیاز به بازرسی منظم دارد، مانند: پمپ ها، تسمه ها، موتورها، فن ها، حوضچه ها، نازل‌ها و زهکش ها.

به عنوان مثال، شل بودن تسمه‌ها یا فن‌های ضعیف از عملکرد نرم سیستم جلوگیری می‌کند، کارایی را کاهش می‌دهد و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. افزایش دمای آب در سیستم به دلیل کارکرد هر یک از قطعات با ظرفیت کاهش یافته باعث می‌شود کل سیستم سخت‌تر کار کند و انرژی بیشتری صرف کند و بازده را کاهش دهد.

همچنین، باید به تجمع کثیفی، زباله و مواد معدنی توجه کنید. تمام این رسوبات باعث گرفتگی بخش‌های مختلف سیستم می‌شود که باعث کاهش کارایی و ظرفیت عملیاتی آنها و افزایش هزینه‌ها می‌شود.

طول عمر یک برج خنک کن چقدر است؟

برج‌های خنک‌کننده صنعتی مدرن دارای طول عمری بین 15 تا 25 سال هستند. در بسیاری از موارد، برای فروش صنعتی به‌جای خرید سیستم‌های جدید، ارتقاء برج‌های خنک‌کننده قدیمی مقرون به صرفه‌تر است.

Comments